Doorgaan naar hoofdcontent

roze badcape



Een paar weken terug kreeg ik de tip om, moest ik het hebben, een badcape mee te nemen op verlof om het omkleden iets gemakkelijker te maken. Nu had ik dat niet en wou ik dat dus ook niet kopen, maar een uitdaging daar hou ik wel van dus wou ik dat maken. Bel'etoile heeft een leuk patroontje voor kindjes en aan de hand van wat afmetingen op de site van een sportwinkel ging ik dus aan de slag met het vergroten van het patroon.

Nu moet ik je waarschuwen, want goedkoper is het niet echt om het zelf te maken, leuk dat wel (en ik zou het dus zo opnieuw doen). Ik kocht de badstof aan een kortingsprijsje bij de stoffenstraat want ik wou niet experimenteren met dure stof maar ook geen brolstof die na één keertje al niet meer goed zou zijn. Omdat ik voor vrolijk wou gaan en wou vermijden dat de mannen met mijn cape gingen lopen koos ik voor flashy roze. 

Badstof absorbeert pas nadat het gewassen is dus ging ik braaf voorwassen. Om nu speciaal een machine te draaien hiervoor, dat vond ik wat zonde. Dus smeet ik de roze lap stof tussen, wat ik dacht, mijn bruine badhanddoeken. Ik was dus vergeten dat daar nog twee lichtgrijze keukenhanddoeken tussen zaten. Als je dus ooit bij mij komt en je ziet lichtroze keukenhanddoeken, het waren die twee ;-). 



Het enige nadeel aan de cape is dat die nogal veel plek inneemt in de bagage. Gelukkig kon ik onderhandelen over mijn schoenen en mochten die los mee ;-). Misschien ga ik ooit op zoek naar microvezelstof zoals de microvezelhanddoeken van de gekende sportwinkel, om zo een compacter exemplaar te maken. 

De cape bleek in ieder geval echt handig te zijn, lekker warm om over u te trekken als je wat koud hebt en mijn bikini wisselen voor mijn ondergoed ging ook vrij vlot onder de cape. Het vergt alleen wat lenigheid om het bovenstuk over uw hoofd te krijgen zo maar oefening baart kunst ;-).



Foto's nam ik gewoon bij ons in de tuin, want ik had zo'n vermoeden dat we dat toch zouden vergeten op verlof. 

De afmetingen dan:
ik knipte twee lappen van 92 cm op 125 cm met daarin dan de hoofdopening
afgewerkt geeft dit: 84 cm breed op 121 cm lang
armsopeningen van 26 cm

Ik heb als basis de kap en halsuitsnijding van de grootste kindermaat genomen, volgens mij moet het zelfs onaangepast wel passen voor de meeste volwassenen, zolang de lengte aangepast wordt. 



Reacties

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d