Doorgaan naar hoofdcontent

reisverslag: Friesland en Zeeland



Vorig jaar konden we alleen een weekendje samen weg en ook samen thuis verlof nemen zat er niet in. Ons verlof dit jaar werd dus vervroegd naar mei (terwijl we anders meestal in september weg gaan) omdat we er alletwee echt nood aan hadden. De laatste week op het werk was bij alletwee hectisch maar dat maakt het verlofgevoel alleen maar groter.
We startten de week met een weekendje Friesland in Landal Sneekermeer. Onderweg stopten we nog in Zwolle, de stad waar onlangs koningsdag gevierd werd. Door wat file onderweg hadden we minder tijd dan gehoopt en we willen dus zeker nog eens teruggaan.
Wat ik persoonlijk het leukste vond is de boekenwinkel 'waanders in den broere', een toplocatie in een historisch gebouw, enorm veel boeken afgewisseld met kunst en leuke hebbedingetjes. Moesten we tijd gehad hebben (en het zonnetje niet geschenen hebben), je had ons hier de hele namiddag kunnen vinden.


Maar we moesten nog een uurtje doorrijden naar Terherne. De bungalows staan  in dit park aan het water, je kan een bootje aanmeren aan je privé steiger en hebt een terras dat over het water uitkijkt. We hadden natuurlijk echt geluk met de temperaturen en konden zowat buiten leven. De inrichting van de bungalow is ook helemaal mijn smaak, strak en modern. Het enige minpuntje is dat er witte gordijnen voor de ramen hangen en ik zo al om 6u 's morgens wakker werd van het licht.




Mijn echtgenoot is al langer fan van alles wat met water en boten te maken heeft en sinds we elkaar leerden kennen, ben ik ook meer en meer van het waterleven gaan houden. Nederland is zeker één van onze favorieten omdat het zo dichtbij ligt maar toch een vakantiegevoel geeft. Ons huisje in Friesland was dus voor allebei een topper. Met deze temperaturen werd er ook tijd gemaakt voor het lezen van een boeken waar we doorheen het jaar geen tijd voor hebben en werd er een poging gedaan om mijn witte winterhuidje een kleurtje te geven.

Wie Nederland zegt, zegt uiteraard ook fietsen. In tegenstelling tot ons Belgenlandje is Nederland veel beter voorzien op deze tweewielers en met zo'n prachtig weer trokken we er dus graag op uit. Friesland (of toch de streek rond Terherne/Joure) is wel de minst goed uitgeruste streek van Nederland die ik al bezocht. Tijdens de fietstocht kwamen we wel door een heel gevarieerd landschap: veel waterlopen en zeker in de dorpen waar ieder huis zijn eigen aanlegsteiger heeft, maar daarentegen ook veel weiland en een echt plattelandsgevoel.




Datzelfde landschap zagen we terug op zondag toen we een sloep huurden en een dagje gingen varen. Het meer was niet zo leuk aangezien we maar traag mochten varen en veel 'last' hadden van de grotere boten, maar de kleinere waterlopen doorheen het landschap waren echt rustig en aangenaam ontspannend. De wind die moet je er natuurlijk wel bijnemen.


Na ons weekendje Friesland kozen we voor een enkele daagjes zeeland om het verlof af te sluiten.
Zeeland werd al enkele keren als reisbestemming gekozen. Dit is de vijfde keer sinds we samen zijn dat we er op verlof (of weekend) gaan. We kozen deze keer voor een chalet bij Roompot Beach Resort via Travelbird. De chalet is er eentje voor 6 personen, maar is echt wel klein hiervoor, voor ons tweetjes ging het wel maar ik mag mij niet voorstellen hier bij slecht weer met vier kinderen te zitten. Ook het winkeltje ter plaatse was niet helemaal wat ik gewoon ben in bungalowparken. Gelukkig zijn er in Nederland meer dan genoeg Albert Heijn winkels te vinden om dat probleem op te lossen ;-). Het slechte weer was in dit park wel een probleem dat niet zo gemakkelijk op te lossen was.
De eerste dag hadden we nog zomerse temperaturen en namen we 's avonds eventjes tijd voor een strandwandeling. 



Op dinsdag hadden we wat minder geluk. We slaagden er in de voormiddag in om 14 km te fietsen en slechts enkele druppels regen tegen te komen en in de namiddag bleef het 1.5 uur droog (zelfs met zon) tijdens ons spelletje minigolf en de daaropvolgende wandeling.

Daarna begon het goed door te regenen en waren we verplicht om binnen te blijven. 
Terug in eigen land gingen we nog een dagje naar Waer Waeters, echt een top wellness!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Blogtour: Tamarillo van Cherry designs

De blogmeet dat is echt iets tof, een hele avond tetteren met gelijkgestemde zielen, gegarandeerd een succes. Ik denk dat onze mannen maar al te content zijn dat we dat tetteren op een ander gaan doen, want meer dan 30 vrouwen samen dat moet toch wat lawaai geven ;-). Bij de blogmeet horen ook buitenkansjes en dit was er eentje van. Stephanie, beter gekend als Juffrouw Kersjes , deed ons een metertje tricot uit haar webshop cadeau om haar nieuwe patroontje uit te maken. Aangezien ik mezelf al ingeschreven had voor de testronde van dit patroontje (en het heel spijtig vond dat ze mijn maat niet meer nodig had) ging ik hier graag op in. Ik klikte haar webshop open en koos voor tricot, het eerste stofje dat ik toen zag, sprak mij zo aan dat ik zelfs niet meer verder zocht. Het is er eentje van Art Gallery. Echt een hele mooie kwaliteit, echt heel zacht! Na het wassen ziet het zwart er wel een beetje pluiziger uit, ik heb dat wel vaker met zwart/wit stofjes, mensen met wasti