Doorgaan naar hoofdcontent

Nore: de jurk




For English scroll down.


Testen van patroontjes vind ik altijd supertof. Het is leuk omdat ik eigenlijk nogal nieuwsgierig ben en zo toch al het complete plaatje kan zien voordat de rest het ziet en ook omdat het leuk is om iemand te helpen door te doen wat ik het liefste doe.
Deze keer mocht ik testen voor compagnie M. Naast een top in niet-rekbare stof (die hier later verschijnt) maakte ik ook een jurk. Aanvankelijk was ik een beetje bezorgd over de ronding die onder de heup valt maar eigenlijk vind ik die wel leuk, zeker qua draagcomfort. Om mijn benen niet al te kort te laten lijken, heb ik de jurk wel tot boven de knie laten komen en combineer ik met hakken.

Het stofje kocht ik eigenlijk om er een slaapkleedje van te maken, maar toen ik de Nore jurk wou testen en mijn stoffenvoorraad niet nog wou uitbreiden, koos ik toch voor dit stofje. Door de combinatie met het donkerblauw vind ik het pyjamagehalte eigenlijk nog wel meevallen en droeg ik het kleedje al om te gaan werken, het maakte mijn maandag een pak aangenamer. (eerlijke meningen over het pyjamagehalte mogen altijd hoor)
Ik koos deze keer voor de versie met inserts maar zonder de zakken (wegens te weinig van de blauwe stof), aangezien ik nu in alle stofjes Nore's zie zullen er zeker nog andere varianten volgen.

Ik begon aan deze jurk toen het 30 graden was, blijkbaar is dat zowat de oververhittingstemperatuur van mijn hersenen want ik heb toch serieus gevloekt op die hoekjes, ze zijn dus niet op en top perfect maar wel oké. De uitleg in de handleiding is nochtans uitgebreid en duidelijk met foto's. De strepen lopen ook niet perfect door al deed ik wel mijn best. Bij deze weet iedereen ook waar de foutjes zitten ;-).



Testen voor Marte is altijd tof, ze ziet alle kleine foutjes zelfs op foto, wat mij enorm moeilijk lijkt. De pasvorm van het uiteindelijk patroon is dus nog een klein beetje aangepast zodat die nog beter valt dan bij onze testpatronen. Bij Marte mag je zeker zijn, de patronen die ze uitbrengt daarvan kloppen alle details.



I really like pattern testing. It's fun to know how the complete picture will be before anyone else ;-) (I am a 'little' bit curious ;-) ) and I like to help people by doing what I like the most.
This time I was asked to test for Compagnie M. I made a top in non-stretch fabric (which will be blogged soon) and a dress in knitted fabric.
I was a little bit worried about the curve of the dress, it is supposed to be below the hips but actually I really like this curve, especially because it's really comfortable to wear.




The main fabric was initially bought to make a night gown, but when I wanted to make the Nore drerss without expanding my fabric stash, I used this one. Because of the combination with the dark blue at the sides, I think I can wear it without the pyjama feeling (feel free to give your honoust opinion about that). I have worn this dress to work last Monday and I must say it made my Monday more pleasant than a regular Monday.



I started sewing this dress when the temperatures where above 30°C, apparently this is the melting temperature of my brain. The instructions are really clear with a lot of pictures but I wasn't able to think anymore so the corners are not perfect, but I think they are ok. The stripes are also not perfectly matches although I really did my best to do so.



Marte is really good in these tests, she is able to even see the smallest fitting problems on pictures (I think this must be really difficult) so the pattern that is for sale has an even better fit than the one I made during the test. 




stofjes: stoffenspektakel en Madeline de stoffenmadam
patroon: Nore van Compagnie M (until the end of july you get 10% discount with the code 10offnore)


Reacties

  1. Toffe stoffencombinatie !! Op de eerste foto dacht ik even dat de Nore nogal kort was, maar met die hakjes eronder is dat perfect !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het patroon zelf valt langer hoor, maar doordat hij vanachter wat langer valt vond ik het wel kunnen om alles wat in te korten, anders vond ik het achteraan wat te lang voor mij. op de foto's speelt de wind er ook wat in dus als ik stilsta valt hij nog net een beetje langer

      Verwijderen
  2. Oh deze vind ik dan weer wel heel tof! Je doet me twijfelen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het zeker niet te pyjama-achtig! Heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. op het stoffenspektakel mocht ik enkel een stofje voor een pyjama kopen voor mezelf, dus waarschijnlijk daarom dat ik in alle mooie stofjes pyjama's zag ;-)

      Verwijderen
  4. Zeker geen pyjama. Staat je heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Staat je heel mooi, Delphine! Niks pyjama!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks. Zeker en vast eentje dat veel gedragen zal worden, ik zie nu in alle stofjes Nores.

      Verwijderen
  6. Oh, ik twijfelde vooraf heel erg over dit patroontje, maar deze versie van jou is geweldig!! Nu zie ik me er zelf ook wel eentje maken!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d