Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd voor de herfstgarderobe



Jaren geleden maakte mijn mama een versie van dit patroontje voor mij. Het werd een witte versie met zwarte getekende bloemen op. Toen ik vorig jaar op zoek was naar een ideale top, maakte ik zelf al eens een versie met korte mouwen. Maar deze keer ging ik voor de driekwart mouwen en lange mouwen.



De eerste versie maakte ik al in juli en ging mee op congres naar Glasgow. Met het koude en natte weer daar kwam deze goed van pas. Het stofje kocht ik 1.5 jaar geleden bij Madeline, een week voor de winkel uitbrandde. Het was een iets duurder couponnetje waar ik oorspronkelijk iets anders uit wou maken, ik twijfelde eerst of ik het wel zou kopen, maar een week later was ik heel blij dat ik dat deed. Al was het maar omdat het een stofje meer was waarvan de centjes toch nog bij Nancy terechtkwamen.



Maar De Stoffenmadam kwam terug (en hoe!, zeker eens gaan kijken in die dubbel zo grote winkel) dus kon ik nog meer stofjes kopen ;-). Deze modal is superzacht, nog ietsje zachter dan die van Lillestof. Bij het verwerken moet je bij deze wel wat opletten dat je geen haakjes hebt en zeker niet uitrekken of ze lubbert maar als je de speldjes voorzichtig gebruikt en rustig werkt lukt dat wel. Aan de hals ging het bij mij bij het doorstikken eventjes mis, maar het valt niet zo op. Ik vind het stofje ook echt geschikt voor dit patroontje, het valt heel mooi door dus misschien koop ik wel nog een stukje bij om een kleedje te maken later deze herfst.







Bij deze versie gebruikte ik een siersteek om om te zomen, ik vond dat het wel mocht bij zo'n effen stofje. Nu  nog op zoek naar een bijpassend truitje of vestje want deze kleur heb ik nog niet echt in de kleerkast hangen.



Reacties

  1. Leuk! Is het dan een zelfgetekend patroontje, Delphine? Zoiets zou ik voor mezelf ook nog wel willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is er eentje uit een oude knip, ik heb het wel enkel in mijn maat aangezien ik het uitgetekende patroon van mijn mama kreeg. Op de blog van babarum staat er wel een uitleg hoe je van een gewone top een watervalhals kan maken

      Verwijderen
  2. Tof! Toch 2 heel verschillende versies met deze stofjes! Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, dat is het leuke, een ander stofje en je kan het patroon recycleren (dus niet overtekenen, joehoe ;-) )

      Verwijderen
  3. Leuke top! Deze modal is ook mijn favoriete kleurtje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die modal is echt een tof kleurtje en ligt hier ook nog in mijn kast, want ik durf er nog niet in te knippen. Lijkt me een tof model om te dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat bovenstuk staat je prachtig zeg!
    Ik hou ook erg van hoe mooi die kleur van die model jou afgaat ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks, ik ben ook wel fan van die kleur nu ik het zo zie, ik probeer ze toch te introduceren in mijn kast, die herfstkleuren, al blijft donkerblauw voorlopig domineren in mijn kleerkast

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d