Doorgaan naar hoofdcontent

op een slakkentempo




Naast kledij naaien, kan ik ook breien. Welliswaar op een heel traag tempo, zeker als het een patroon met kleine naalden is. Dit breipatroon van Veritas breide mijn mama enkele jaren terug voor mij in ecru met glitter wol. Het is een cardigan geworden die ik vaak draag in de winter, dus toen ik vorig jaar op de stockverkoop van veritas deze wol voor een heel laag prijsje tegenkwam, was de keuze snel gemaakt.
Helaas zag mijn mama het niet zitten om deze nog eens voor mij te breien (maar ik kreeg wel andere stuks van haar dus ik kan niet klagen), maar aangezien het een redelijk simpel patroon is, zag ik het wel zitten om het zelf te doen. De afwerking liet ik wel door mijn mama doen, geen idee hoe je steken moet opnemen voor de boord... Een volgend keertje vraag ik wel dat ze dit voor doet zodat ik het daarna ook zelf kan.




Ik weet niet meer exact wanneer ik gestart ben, maar het moet ergens in februari geweest zijn. De laatste afwerking vond plaats in september, om u een idee te geven over mijn tempo met naald nr 4... (ik moet eerlijk toegeven dat ik het een aantal maanden genegeerd heb ook).

Deze keer korte ik de cardigan in zodat hij niet van onder mijn mantel komt piepen in de winter, verder volgde ik het patroon. In deze cardigan zitten iets meer dan 4 bollen van deze wol, wat maakt dat hij mij 6 euro gekost heeft. Die stockverkoop is dus echt wel de moeite, ik vond het dan ook heel spijtig dat ik in het voorjaar geen tijd had om er langs te gaan.



Nu de herfst in het land is en het ook druk is op het werk, kan ik ervan genieten om 's avonds nog eens buiten te komen en een wandeling te gaan maken. De mooie herfstkleuren bieden als het licht meezit een mooie achtergrond voor foto's.

Ik heb nog 5 bollen van deze wol over, dus wie geïnteresseerd is mag zeker iets laten weten, voor 5 euro (exclusief verzendingskosten) mag je ze gerust overkopen.



Aangezien zowel de wol als het patroontje van Veritas zijn, vond ik dat deze blogpost ook perfect paste binnen de Belgische blogmaand.

Om te weten te komen wat jullie over mijn blog vinden en wat ik nog kan verbeteren, stelde ik deze vragenlijst op, je doet me een plezier door die in te vullen. Alvast bedankt.

Reacties

  1. Prachtige cardigan, en goed gedaan zeg! Zo leuk dat jij ook breit, net zoals je mama 😉. Hier is dat net hetzelfde, tot en met het oprapen van die steken voor een boord (ik vraag dat ook nog aan m'n mama op dit voor te tonen 😅). Ik vul je vragenlijst zeker nog eens in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als er eens iets is waar ik (stik ;) ) jaloers op ben, dan is het wel breien. Ik heb er geen spetter talent of aanleg voor, dus ik kijk altijd met véél bewondering naar die prachtige breisels, ook al gaan ze misschien traag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het talent dat kreeg ik van mijn mama maar haar snelheid duidelijk niet, je zou haar eens moeten bezigzien... (of toch voor de simpelere stukken, zoiets met een ingewikkeld ajourmotief waar ik niet eens aan begin, daar doet ze ook wat langer over).

      Verwijderen
  3. Awel dat vraag ik nu ook altijd aan mijn mama of schoonmama. Breien is niet mijne dada, maar gij hebt dat goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow wat een werk! En wat mooi vooral! Breien roept bij mij nog steeds herinneringen op aan vroeger toen ik als klein meisje steeds weer zat te ploeteren op dan weer te losse en dan weer te strakke steken. (en mijn moeder maar mopperen als ze het weer moest oplossen...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Troost je bij mij ging het net zo toen ik als klein meisje een sjaal probeerde te breien inclusief onbedoelde gaten ;-), maar toen ik op mijn 18 terug begon ging het plots wel vanzelf en liet ik maar af en toe een steek meer vallen. Ik denk dat ik nog wat geduld moest kweken in de jaren (alhoewel ik er nog wat bij zou mogen hebben)

      Verwijderen
  5. Hele mooie vest. Ik heb ook heel lang gebreid, nog voor ik leerde naaien. Nu is dat een beetje op de achtergrond geraakt, maar ik herinner mij net dat ik vorige winter aan een trui begonnen was, en dat die nog niet afgewerkt is. Misschien eens aan verder doen voor de winter eraan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij ging het ook zo, voor ik naaide ging dat breien nog vooruit, nu blijft dat meestal liggen. Al lukt het deze herfst iets beter omdat er toch een aantal tv-programma's zijn die ik volg en breien perfect in de zetel lukt.

      Verwijderen
  6. Oh mooi zeg!!! Dan vind ik het toch spijtig dat het me niet lukt om door te zetten met dat breien!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij compenseert dat meer dan genoeg met je mooie naaisels!

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d