Doorgaan naar hoofdcontent

Een citytripje Boedapest



Toen ik op het werk hoorde dat ik op congres moest/mocht naar Hongarije en daarvoor op Boedapest moest vliegen, leek het mij de ideale gelegenheid om deze stad ook eens te verkennen. Daarom vertrok ik enkele daagjes vroeger (don't worry, het hotel enz heb ik tijdens die tijd netjes zelf betaald) samen met mijn wederhelft op citytrip. Omgekeerd (eerst congres dan reis, had leuker geweest maar dat kwam niet uit in de planning).

Boedapest is een stad waar ik voordien niet zoveel van wist qua geschiedenis. Het is wel iets wat je merkt als je op citytrip gaat vind ik. Toen we naar Rome of Athene gingen was het veel gemakkelijker om wegwijs te raken in de cultuur en monumenten omdat het zaken zijn die ik uitgebreid in de lessen geschiedenis gezien had.

Op zich hadden we wat pech met onze gekozen data, de nationale feestdag viel erin. Wat betekende dat zowat alles op maandag gesloten was en dat nadat er al een aantal zaken hun wekelijkse sluitingsdag hadden gehad op zaterdag of zondag... Heel veel hebben we dus vanbinnen niet gezien maar des te meer langs de buitenkant. (check dus zeker wanneer je op reis gaat naar Boedapest).

Wat hebben we dan wel gezien en wat waren voor mij de aanraders?




We gingen enkele uurtjes naar de Szechenyi Spa. Een prachtig gebouw, zowel de kleedkamers als de baden zelf. De foto's hier zijn genomen met mijn smartphone aangezien ik de reflex camera niet graag meenam daar. Het was er veel te druk die dag (boven de 30 graden en dan ook nog eens weekend) om er echt rustig van te genieten. Maar het warme water deed deugd en de architectuur was zeker de moeite waard. Wij namen tickets met een cabin bij, echt nog ouderwetse kleedkamers die je met je polsbandje op slot en los kan doen, je kan je spulletjes daar dus veilig laten liggen en het geeft meer comfort dan enkel een locker huren.





Het parlement bezoeken was ook een aanrader, wij hadden een combi met een boottochtje bij achteraf. Dit zou ik persoonlijk niet meer doen. Het was echt heel warm op die boot, maar wel ideaal om eens goeie foto's te kunnen nemen van de monumenten langs het water.



Op zondag zagen we de repetitie voor de parade dag erop en op maandag konden we een stukje van de luchtparade (met toch wel wat kunstjes) meepikken. Omdat het op maandag echt wel heel druk (en warm) was langs de oevers van de Donau besloten we om een boekje te lezen in een parkje niet zo heel ver van ons hotel.



Wij verbleven trouwens in Hotel Anna van de keten 'The three corners' wat ons betreft het perfecte citytrip hotel. Comfortabel, modern, ietsje buiten het centrum maar toch goed bereikbaar.

Verder heb ik geleerd dat Hongaars eten niet helemaal mijn ding is, maar dat er een heel goeie Italiaan was niet zo ver van ons hotel (I love Italian food).

Wat zijn jullie favoriete steden voor een citytrip? Welke stad moet ik met andere woorden op mijn bucket list zetten?

Reacties

  1. Prachtige foto’s !! En het parlement zonder stellingen, knap! Wij waren er 17 jaar geleden, en toen werd er nog volop gerenoveerd... Wenen is zeker de moeite !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het parlement is inderdaad helemaal af, ze zijn nog andere gebouwen aan het renoveren dus die stonden wel in de stellingen.
      Wenen deden we enkele jaren terug en is inderdaad super, we willen er ooit eens terug maar dan in de winter.

      Verwijderen
  2. Zou ik ook eens graag komen :) mijn absolute topper is Stockholm! Daar kan ik echt blijven komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben ik deze staat Stockholm ook op mijn lijstje, daar ben ik nog nooit geweest.

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d