Doorgaan naar hoofdcontent

Deutsche Gründlichkeit



Vorig jaar was ik op zoek naar een patroontje voor een softshelljas, eentje dat niet te wijd viel maar toch praktisch was met een kap enz. Kortom een jas die kon dienen voor regenachtige herfstdagen of warme maar regenachtige winterdagen.

Tante Ann raadde mij toen dit patroontje van Patty Doo aan. Het leuke is dat die patroontjes eigenlijk maar 2.99 euro kosten, ik klikte het dus snel in mijn mandje en kocht enkele weken later deze softshell op het stoffenspektakel. Maar toen bleef het liggen want Duits dat spreek ik amper.



Net na de zomer begon ik dan toch het patroontje te knippen en plakken. Maar opnieuw stelde ik alles uit. Uiteindelijk begon ik aan het begin van de herfstvakantie toch aan de jas. De videohandleiding is wel echt noodzakelijk voor mij want mijn Duits is heel beperkt. Mijn mama leerde mij wel Bitte en Danke zeggen en van mijn papa leerde ik 'bitte ein großes bier' maar hier raakte ik ook niet ver mee bij dit patroontje.




Aan de hand van de videohandleiding begon ik er dus aan en werkte ik stap voor stap verder. Het patroontje zit super in elkaar en ook de afwerking die voorzien is, mag gezien worden. De kap is bevestigd met kamsnaps en kan dus gerust weggelaten worden als het niet nodig is.
In principe zijn er ritsjes voorzien aan de zakken maar die liet ik weg omdat ik geen twee identieke ritsjes had thuis, achteraf gezien heb ik daar wel spijt van, dus een volgend keertje zou ik zeker ritsjes voorzien.



Ik ben alvast heel blij met mijn exemplaar en bestelde ook het mannenpatroon en de (gratis) uitbreiding op het vrouwenpatroon. Wordt dus vervolgd.

Geniet alvast eventjes mee van de foto's die ik liet nemen.




Bij deze is mijn eerste PDF patroontje voor november een feit en staat de teller op 5.

Reacties

  1. Whaw meid, wat is dít een prachtige jas! Als ik niet beter wist, zou ik denken dat je hem in een dure boutiek kocht! Je afweeking is gewoon perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi seg! Zit perfect en mooi afgewerkt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! De matentabel klopt perfect en hun voorgestelde afwerking is super, veel hartjes voor het patroon!

      Verwijderen
  3. Waw, wat een prachtexemplaar! En die afwerking ziet er idd vlekkeloos uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gedaan Delphine! En dat in een vreemde taal, gelukkig dat er nog een videohandleiding was seg, en dat allemaal voor zo'n klein prijsje, top!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Inderdaad, gelukkig dat er een videohandleiding was en dat uitgesproken Duits al een pak logischer klinkt dan de geschreven versie ;-).

      Verwijderen
  5. Heel erg mooi! Goede tip voor patronen daar ga ik ook eens kijken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen want er zitten pareltjes tussen voor weinig geld.

      Verwijderen
  6. Altijd dubbel applaus voor iemand die het aandurft zelf een jas te maken! Jouw softshell-jas is perfect afgewerkt en zou je deze zeker niet zo in de winkel vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Delphine! Daar ga je nog veel en lang plezier aan beleven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! Inderdaad, da's het voordeel aan een jas, je kan die heel vaak dragen!

      Verwijderen
  8. Wauw, wat een perfectie! Ik kocht 2 jaar geleden zo'n jas en hij moet echt onderdoen voor de jouwe, zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige jas !! En al die doorstikte naden, knap gedaan. Daar ga je veel plezier aan hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Hij kwam al goed van pas de laatste anderhalve week en zolang het niet al te hard vriest blijft deze van de kapstok komen.

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. Bedankt! Ik draag hem nu bijna dagelijks en ben nog altijd blij dat ik de stap gezet heb om eraan te beginnen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d