Doorgaan naar hoofdcontent

Stockholm





Het stond al enkele jaren op de planning om eens een citytripje te plannen in een stad die wat noordelijker gelegen was. Uiteindelijk besloten we zo dit jaar naar Stockholm te trekken.

De stad kon ons onmiddellijk overtuigen, niet al te druk, een veilig gevoel maar toch vanalles te zien. Duur, dat wel, maar aangezien we dat vooraf wisten was dat niet echt een probleem.



Wij kozen ervoor om de Stockholm Pass aan te kopen, het was niet goedkoop (omgerekend net geen 120 euro per persoon voor 3 dagen) maar er zat heel veel in. Ik had berekend dat als we de sightseeing bus en boot zouden gebruiken, we eigenlijk maar 4 musea of kerken meer moesten bezoeken om goedkoper uit te komen. Dus het was sowieso goedkoper. Verder zorgde de pass er ook voor dat we meer musea bezochten, want ik ben ervan overtuigd dat we anders na dag 2 vaker zouden besloten hebben dat een museum zijn geld niet waard zou zijn.

Wat vonden we nu zelf de moeite:
- Het koninklijk paleis.
Hier bezochten we twee deeltjes van, er zijn er nog meer hoor maar we wilden graag wat variatie.
















- Het Nobel price museum
Zeker en vast de moeite waard, heel mooi uitgewerkt met interactieve schermen.

- Vasa Museum
Een museum over een schip dat heel snel na vertrek zonk, maar er is ook aandacht voor de oorlogsschepen in het algemeen uit die tijd.



- Museum schepen (gratis)
Leuk om eens binnen te kunnen kijken op twee schepen, de kamertjes waren nog mooi ingericht.



- Fotografiska
Een mooi museum met tentoonstellingen vol met foto's. Zelf vond ik vooral de oorlogsfoto's treffend en de foto's die analoog genomen waren maar vol met optische illusies zaten.



- Sky View
Het was eventjes wandelen (er is ook een metro maar deden we niet aan mee) maar zeker en vast de moeite om eens een zicht te hebben over de stad vanuit deze unieke locatie.




Verder ging ik ook de lokale stofcultuur eens opsnuiven, aangezien die in mijn ogen extreem duur was, besloot ik om geen stofje te kopen. Mijn souvenirtje deze keer zijn sokken van Happy Socks, ook Zweeds en zeker en vast bruikbaar.



Reacties

  1. Geen Stoff&Still gevonden
    ? In Islo waren er alvast soldekes te doen ... Ik vond niet dat Stockholm extreem duurder was dan bv Brussel ... wij deden alleen het Abba museum (erg leuk !) en verder snoven we gewoon de stad op ! Ik kocht enkel wol (die ook niet duurder was dan in Gent) en liet de stoffenwinkels voor wat ze waren (tot in Oslo dus🤭) !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. neen niet gevonden, nu heb ik alleen in de buurt van ons hotel een winkeltje gezocht, ik moest ook niet overdrijven vond ik en daar was het soms omgerekend 30 euro per meter, slik...
      qua eten (als in echt avondmaal) was het oké (maar ook zeker niet goedkoop), alleen de ijsjes en wafels waren echt extreem duur (de ijsjes waren gelukkig wel lekker, de wafel niet zo)

      Verwijderen

Een reactie posten

Bedankt voor je bezoekje, laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat jullie over mijn blog en naaisels vinden.

Populaire posts van deze blog

Een stapel gebreide FO's

Het is precies eeuwen geleden dat ik hier nog iets neerschreef maar het leek me wel leuk om deze keer toch nog eens kort iets te schrijven. Voor degene die meer brei-avonturen willen volgen, ga zeker een kijkje nemen op mijn youtube kanaal. Op de foto hierboven zie je wat ik af had voor de laatste aflevering: een Pippin sweater, een Forest walk cowl (de grijze), een cargill cowl (degene met de kleuren die in elkaar overgaan), een paar scrappy stripy socks en een paar 'doodgewone' sokken. Dit is de 'cargill cowl' van de Creabea, ik mocht deze preview breien voor haar. Ik ben heel blij met het eindresultaat maar het patroon zelf vond ik onvoldoende uitgeschreven om de steek zonder filmpje te kunnen volgen. Het ligt vermoedelijk aan mezelf dat ik dit niet zo fijn vind maar ik geef het toch maar mee. Het garen is rico creative melange wonderball, ik heb nog vrij veel over dus wil er ooit nog een bijpassende muts uit maken.  Het paar sokken dat je links op de foto ziet (zond

naaien met restjes: zakdoeken

De meeste onder ons kennen het wel, een uitpuilende restjesbak. Zeker als je zelf geen mini's thuis rondlopen hebt om met deze restjes te kleden (en dan nog veronderstel ik dat je voor kinderen nog andere stofjes koopt dan alleen die restjes). Met een aantal van de soft cactus stofjes die ik voor hemden gebruikt had, heb ik stoffen zakdoeken gemaakt. Vorige winter deed ik dat al een eerste keertje met het restje van dit hemd en deze gaan nog steeds mee. Ik was die op 60°C met de rest van de zakdoeken en ze blijven ok. Uiteraard zijn ze waarschijnlijk de eerste keer een beetje gekrompen, maar het zijn zakdoeken dus dat maakt niet zoveel uit. Dit jaar koos ik voor een restje van dit hemd . Doordat ik de kraag twee keer heb moeten knippen om mijn eigen stommiteiten recht te zetten, was het restje dat nog overschoot te klein om er nog iets deftig mee te maken. Het stofje is ook niet zo gemakkelijk te combineren met andere stofjes, dus ideaal om zakdoeken uit te maken.

Er werd nog eens genaaid!

  Als je de voorbije blogberichten bekijkt dan zou je denken dat ik mijn naaimachine verkocht heb en ingeruild heb voor wat breinaalden. Nu staan nog niet eens al mijn breiprojecten op de blog, maar mijn naaimachine die stond toch ook wel weer naar mij te lachen. Ik was de zin wat kwijt om te naaien, twee jaar met vrij veel thuiswerken maakten dat ik niet zoveel nodig had. En daarnaast verloor ik mij wat in perfectie zoeken door de foute accounts te volgen op social media. Enkele weken zo weinig mogelijk op instagram en facebook later, vond ik beetje bij beetje mijn sewing mojo terug.  De oorzaak van die terugkerende liefde was het maken van verjaardagskroontjes, maar die kan ik jullie nog niet tonen. Direct na de kroontjes nam ik een zak met restjes stof van een handtas bij de hand (ik toon je die zo dadelijk want ik zag net dat die de blog nooit haalde) en maakte ik op het gevoel een variant van de vinktas. Een tas die qua afmetingen gebaseerd is op de restjes die ik nog had en als d